lördag 15 september 2007

Jag har äntligen fått en hobby!


Jag har alltid avundats folk som pysslat med något vid sidan om.
Något som de kanske fastnade för i unga år, och som växt till
en del av livet de inte kan vara utan. En hobby helt enkelt.

Med ljus och lykta har jag sökt efter något JAG skulle kunna
göra som förströelse. Och nu har jag äntligen hittat det.

-Jag har börjat samla på orkestrar.
Eller rättare sagt fotografier på orkestrar.

För några dagar sedan upptäckte jag av en slump
att det finns riktigt många fina bilder på orkestrar
upplagda på nätet. Efter flera dagars arbete har jag
nu min första samling klar då jag tittat, bedömt och
laddat hem så många bilder att jag blivit nogrann i
mitt sökande. Man kan säga att jag gjort ett litet privat
filter så att kraven jag ställer på en riktigt bra
orkesterbild blir tillfredställd.

KRITERIER FÖR EN BRA BILD PÅ EN ORKESTER ENLIGT MIG:

1) Medlemmarna måste ha med sina instrument på bilden.
2) Medlemmarna får inte spela på instrumenten när bilden tas.
3) Orkestern skall ha sina medlemmar placerade i olika nivåer.
4) Orkestern måste ha en historik.
(Ex De spelade vid Ornäs bryggdanser sommaren -72)

Det är först då jag tycker att bilderna får en poesi över sig som är magisk.

Ta bara bilden på SjötorpsKapellet överst i det här inlägget.
Bilden är tagen 1974 och det är nästan man skulle vilja varit där
när bilden togs. Jag menar, varenda en av medlemmarna
skulle kunna vara en fantastisk bekantskap.

Fotnot:
Jag har sedan jag hittade den här bilden läst mig till att
SjötorpsKapellet ursprungligen bestod av Karl Magnusson,
Gösta Larsson, George Larsson och Allan Levinsson.
De var samtliga bosatta i Lyrestad och Sjötorp i Västergötland.
Vem som vikarierar i den här bilden vet jag tyvärr inte.

4 kommentarer:

Robin sa...

En fantastisk hobby. Finns det någonstans man kan se din samling so far?

Mats Ågren sa...

Absolut. Jag kommer lägga upp dem här och berätta lite kort om varje band. En kulturgärning i det lilla formatet.

Anonym sa...

lägg ut!
lägg ut!

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra